Heno Haaksiala Yrittäjä ja yhteiskunnallinen keskustelija.

Slush loi uskoa, ehkä Startupit voikin muuttaa maailmaa

Viime viikolla Helsingissä järjestettiin startup tapahtuma Slush. Tapahtuman slogan on "NOTHING NORMAL EVER CHANGED A DAMN THING" minkä puheenvuoroissa ja teemoissa painottui maailmanparantaminen, kestävä kehitys ja muutos. Itse olin paikalla ensimmäistä kertaa.

 

Olen tänä syksynä työskennellyt Otaniemen Startup Saunalta käsin rakentaakseni ensimmäistä omaa kasvuyritystäni ja samalla muuttaakseni vähän omaa mindsetiä startup-myönteisempään suuntaan sillä. Kun on tehnyt koko yrittäjäuransa ajan töitä anniskelualalla on oppinut laskemaan mm. tarkkoja inviksiä ja kyttäämään hävikkejä. Olen oppinut tarkaksi ja startupeissa törmää niin usein firmoihin jotka tahkoavat tappiolla ja polttavat rahoittajarahaa, jotkut satojatuhansia ja jotkut miljoonia. En voi sietää sellaista kulttuuria jossa break-eveniin on kestämätön matka ja kannattamattomiin liikeideoihin kaadetaan rahaa useilla rahoituskierroksilla, mutta samaan aikaan yritän nyt työstää itselle uudenlaista ajattelua - kasvu vaatii vauhtia ja vauhtia saa rahalla. Toinen v-mäinen ilmiö on jauhajat ja myyntimiehet. Vaikka käsissä olisi liikeidea jolla tehdään kymmeniätuhansia liikevaihtoa ollaan omissa puheissa jo matkalla kohti miljardivaluaatiota (yrityksen arvo)

 

Messut oli varmasti pääosin menestys ja vaikka jotain palautettakin olisi annettavana niin en nyt takerru niihin yksityiskohtiin. Meillä ei ole vielä valmista tuotetta joten messuilla ei kannattanut tehdä promoa, vaihdettiin kyllä muutama käyntikortti muttei vielä sen kummempaa. Sen sijaan katselin mitä muut yrittäjät olivat tuoneet esille ja kuuntelin paljon pitchauksia. Oli ilo nähdä myös paljon sellaisia startupeja jotka tähtäävät suoraan kassa positiivisiksi eivätkä viljele trendisanoja pitcheissään - tällä hetkellä sellainen on blockchain ja sitä yritetään viljellä jopa Piilaaksossa lähes jokaiseen uuteen pitchiin. Vaikka startup-maailmassa pääosin liikkuu ns. fiksua rahaa saattaa olla niin, että ala käy nyt niin kuumana, että myös sen ympärille on muodostunut jo kupla. Ja kupla tuo aina mukanaan myös ei-niin-fiksua rahaa joka sitten ruokkii näitä bullshittaajia.

 

Erityisen huikea oli kuunnella sijoittajien ja startupeilla menestyneiden yrittäjien (fiksu raha) puheenvuoroja isoilla lavoilla. Tajusin, että p-jauhajat ovat pääasiassa niitä joilla on unelma, mutta ei näyttöjä ja nämä startup-skenen menestyjät on ihan jalat maassa tyyppejä joilla on paitsi intohimo bisnekseen myös arvomaailma kohdallaan. Uuden sukupolven yrittäjät haluavat rakentaa parempaa maailmaa ja omasta mielestäni se onnistuu parhaiten luomalla jotain aidosti uutta perinteisille toimialoille, jotka ovat jo miljardien arvoisia, mutta joilla vanhat jämähtäneet mallit jarruttavat kehitystä. Esimerkiksi ruuan kotiinkuljetuspalvelu on vain uusi applikaatio perinteisestä toimintamallista kun taas esim. yhteiskäyttöautot (jotka luonnollisesti pienentävät kulutusta, tehostavat käyttöä ja lisäävät autoilun ympäristöystävällisyyttä) ovat aidosti uusi innovaatio. Ero uuden toiminnan ja uudenlaisen toteutuksen välillä on hiuksenhieno. Uskon, että esimerkiksi asumisen innovaatioilla voidaan jopa tulevaisuudessa ehkäistä asuntojen hintakupla ja helpottaa tavallisten ihmisten arkea. Hyvä yrittäjät ja innovaattorit!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat